Merike Mauring

Talkoohenkeä mielenosoituksen keskellä

Ammattijärjestöt järjestävät tulevana perjantaina 18.9 mielenilmauksen hallituksen tekemiä uudistuksia vastaan. Mielenosoitukseen osallistuvat niin päiväkodit, koulut, junat, bussit sekä useat muut palvelut. Lakkoilijat ovat hallituksen tekemiä uudistuksia vastaan, ja vaativat uudistusten perumista. Mielenosoitusta ei kuitenkaan olla mietitty kunnolla loppuun asti.

On tärkeää huomata, että lakko aiheuttaa mielettömän isoja rahallisia menetyksiä kaikille. Rahallista menetystä aiheutuu niin työnantajalle kuin myös työntekijälle, enkä usko lakon saavan toivottua lopputulosta. Hallituksen on pakko tehdä muutokset, vaikka kuinka kansa mieltään osoittaisikaan. Ellei kyseisiä uudistuksia tehdä tai AY -liikkeeltä tule vaihtoehtoista ehdotusta uudistusten tilalle, Suomen taloudellinen tila ei lähde nousuun ja tulevaisuus tulee olemaan entistä synkempi. Nyt, jos milloinkaan, on aika muutokseen.

 

Julkisenliikenteen pysätyessä täytyy huomioida he, jotka eivät lakkoon osallistu. Sairaat on hoidettava, turvallisuutta on ylläpidettävä sekä oppilaiden ja opiskelijoiden on päästävä hoitamaan oppivelvollisuutta. On ilmennyt iso ongelma, nimittäin perjantaina 18.9 on mielenosoituksen ohella myös toisen kotimaisen kielen ylioppilaskirjoitukset. Julkisenliikenteen seisaus uhkaa noin 7500 opiskelijan pääsyä ylioppilaskirjoituksiin. Sillä useat opiskelijat kulkevat koulumatkan julkisella kulkuneuvolla, heidän pääsy kouluun ja kirjoituksiin on epävarma. Toisen kotimaisen kielen kirjoitusmahdollisuus on seuraavan kerran vasta keväällä 2016, ja mikäli opiskelija ei ole kykeneväinen osallistumaan mielenosoituksen takia kirjoituksiin, on heidän pitkä valmistelu kirjoituksiin ollut turhaa. Kirjoituksiin osallistuvat opiskelijat eivät ole ainoat, jotka kärsii mielenosoituksesta. Koeviikko on joko alkanut tai erittäin pian alkamaisillaan, mikä osaltaan haittaa myös kaikkien muiden opiskelijoiden koulutyöskentelyä. Oppilaiden ja opiskelijoiden ohella haluan vielä muistuttaa, että kaikki eivät osallistu lakkoon ja heidän täytyy päästä työpaikoilleen yleisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin takaamiseksi.

Tarvitsemme talkoohenkeä ja asennemuutosta, jotta Suomi saadaan nousuun. Talkoohenkeä ei vielä ole löytynyt hallituksen uudistuksille, mutta toivon siiraasti, että talkoohenkeä löytyy vähintään ylioppilaskirjoittajien koulukuljetuksen järjestämiseen. On itsekeskeistä ja ilkeetä estää kirjoittajien mahdollisuudet osallistua heidän ylioppilaskirjoituksiin, sillä joillekin tämä syksy saattaa olla kirjoitusten kolmas peräkkäinen kirjoitusvuoro, joka on se niin sanottu viimeinen mahdollisuus. Miettikää, jos itse olisitte kyseisessä tilanteessa. Kirjoittajat eivät tarvitse enempää stressiä, sillä kirjoitukset ovat jo itsessään stressiä aiheuttavia.

 

Suomi tarvitsee pikaista asennemuutosta, ennen kuin on liian myöhäistä. Mikäli haluamme tulevaisuudessa vielä edes jollain tavalla hyvinvointia, täytyy ymmärtää muutoksen tarvetta. Me emme voi säästää tai nostaa veroja ikuisesti, sillä se ei meitä pelasta. Tarvitaan isoja uudistuksia ja sitä tämä hallitus on nyt tekemässä.

Talkoohenkeen vedoten toivon suomalaisten auttavan kanssa kansalaisia. Tarjoa opiskelija kyyti kouluun tai ota kaverin lapsia päivähoitoon lakon ajaksi. Velvollisuudet eivät häviä mielenosoituksen ajaksi, vaan on edelleen useita tehtäviä, jotka täytyy hoitaa lakosta huolimatta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

Työläisiltä alkaa varmasti löytymään talkoohenkeä heti kun ylemmältä keskiluokaltakin. Mikäli esimerkiksi lääkärit alkaisivat toimittaa viikonloppuja ilman lisiä tai peräti pro bono. Tämä helpottaisi myös maamme syrjäseutujen velkaantumista.

Työläistä varmasti korpeaa myös ajatus pitkäaikaistyöttömistä. Mikäli heidätkin laitettaisiin säästökuurille tinkimällä vaikkapa kehäkolmosen sisäisistä vuokratuista, alkaisi näyttää erilaiselta tuon massan naamataulut. Toisin tämäkin kävisi vissiin oikeastaan ylemmän keskiluokan lompakolla; joutuisivat parat maksamaan itse osan yhtiövastikeesta tai lainanlyhennyksestä.

Talkoot ovat talkoot vasta kun kaikki ovat mukana. Vain idiootti osoittelee sormellaan sitä joka tekee työn normaalistikin.

Käyttäjän MerikeMauring kuva
Merike Mauring

Näillä hallituksen toimenpideillähän luodaan Suomeen 10 tunhansia työpaikkoja lisää!

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen

En minä ottanut kantaa kilpailukyvyn palauttamiseen, vaan viittasin talkoo-termin väärinkäyttöön.

Suomessa asiat ovat työläisellä hyvin verrattuna "kilpailukykyisempiin" maihin. Kuten nyt esimerkiksi Intiassa. Se ei tarkoita sitä, että julkinen velkaantuminen olisi suitsittavissa toimilla jotka kohdistuvat vain valikoituihin ryhmiin. Tai ei ainakaan voi puhua talkoista tällöin.

Blogisi talkoista on varmasti hyvällä sydämellä mietitty. Siinä on asiaakin. Vaikka tuntuu siltä, että ymmärrys ihmisten närkästymisen pohjimmaisista syistä on kateissa. Oletko huomannut, että esimerkiksi tulonmenetys ei varsinaisesti koske kuin keskipalkkaisia julkisen sektorin työntekijöitä?

Eikä itse asiassa julkinen liikenne tai päivähoitotoiminta ole pysähtymässä. Puhumattakaan siitä, että turvallisuus- pelastus- terveydenhuoltopalvelut eivät lailla uhkaamisen vulksi voi osallistua työnseisaukseen..

Käyttäjän MerikeMauring kuva
Merike Mauring Vastaus kommenttiin #3

Ymmärrän kyllä ihmisten huolen, mutta Suomen täytyy nousta tästä jamasta, missä olemme nyt. Perimmäinen tarkoitukseni blogikirjoituksessa on kuitnekin huoleni koululaisia ja opiskelijoita kohtaan. Erityisen huolissani olen heistä, ketkä ovat kirjoittamassa toisen kotimaisen kielen ylioppilaskirjoitusta. Heille tarvitaan kyytiä, ja kyydit täytyy tehdä julkisenliikenteen pysähtymisen takia ¨talkoohenkisesti¨!

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen Vastaus kommenttiin #4

http://www.hs.fi/politiikka/a1442112448114
https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/ylioppilastut...

Eihän koko liikenne ole pysähtymässä ennen kuin kirjoitukset alkavat.

Muuten, mikseivät opiskelijat kantaisi korttansa kekoon, ja valmistuisi vähän myöhemmin talkoiden nimissä?

Käyttäjän MerikeMauring kuva
Merike Mauring Vastaus kommenttiin #5

Elämää on myös PK- seudun ulkopuolella. Ainakin Lahdessa bussit eivät kulje aamullakaan. Opiskelijoiden tulevaisuus riippuu tosta, kommenttisi oli hyvin epäsopiva. Valmistumista ja töissäkäyntiä ei voi verrata toisiinsa, sillä mikäli kirjoituskerta on jollekin kolmas peräkkäinen, hän ei voi pitkittää opiskelujaan enää kevääseen.

Käyttäjän seppaeo kuva
Oskari Seppänen Vastaus kommenttiin #6

Elämää on vissiin Lahdessakin, mutta ei AKTn lakko-ohjeiden mukaista. LSLn sivuilla on ollut tiedote koulu- ja tilausajojen toteuttamisesta normaalisti, joten uskalsin vittuilla. Koska "tilausvuorot ja tilausajoliikenne ajetaan koko Suomessa" kuten hellsingin sanomien juttu ilmaisi, niin oppilaat yli kymmenen kilometrin päästä koulusta saavat kyydityksensä: l. kaupungin viranomaisten pitäisi hoitaa asia automaattisesti.

Ennen kaikkia oma talkoohenki-viittaukseni pääni sisällä tarkoitti oppilaiden kävelemistä koululle alle kymmenen kilometrin säteeltä - tai taksia - ja myöhempään valmistumista jos ei käveleminen maistu. Olihan se tyhmästi kirjoitettu nyt kun kahvitauolla asiaa miettii, koska siitä sai selvästi kuvan että yli kymmenen kilometrin lenkkejä kannattaisin.

Uskallan ehdottaa moista, koska pyöräilin itse saman matkan täällä maaseudulla reaalia kirjoittamaan aikoinaan. Täällä kehä kolmosen ulkopuolella ei ole julkista liikennettä ollut aikoihin.

Käyttäjän MerikeMauring kuva
Merike Mauring Vastaus kommenttiin #7

Koulukyyditya järjestetään siis heille, keiden koulumatkat kaupunki normaalistikin maksaa. Oppilaat ja opiskelijat, jotka kuitenkin joutuvat itse maksamaan koulumatkansa eivät pääse silloin julkisella kouluun. Lahden ympärialueilta useat käyvät Lahdessa lukiota ja heille kaupunki ei tarjoa koulumatkoja. Useat tulevat kouluun myös mm junalla.

Toimituksen poiminnat